Με συνέπεια και Ανεξάρτητο λόγο Κινούμαστε Δυναμικά

Για ένα Απαλλαγμένο απο κομματικές εξαρτήσεις ΟΕΕ

Για την Αναβάθμιση της Οικονομικής Επιστήμης

Για Επαγελματική Αξιοπρέπεια

ΟΜΙΛΙΑ ΓΙΩΡΓΟΥ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΤΩΝ ΕΠΙΤΡΟΠΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ ΓΙΑ ΤΟ ΥΠΟ ΚΑΤΑΘΕΣΗ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ «ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗΣ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΗΣ ΦΟΡ

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ

ΝΙΚΗΣ 5-7

10180 ΑΘΗΝΑ

ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ                                                                                                                                     TΗΛ.:  210-3332551/2

FAX: 210-3332559

e-mail : press@mnec.gr

Αθήνα, 18 Μαρτίου 2010

ΟΜΙΛΙΑ ΓΙΩΡΓΟΥ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΤΩΝ ΕΠΙΤΡΟΠΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ ΚΑΙ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΕΜΠΟΡΙΟΥ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ ΓΙΑ ΤΟ ΥΠΟ ΚΑΤΑΘΕΣΗ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ «ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗΣ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΗΣ ΦΟΡΟΔΙΑΦΥΓΗΣ»

 

Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, μπαίνουμε στην τελική ευθεία για την κατάθεση στη Βουλή του φορολογικού νομοσχεδίου, του νομοσχεδίου για την αποκατάσταση της φορολογικής δικαιοσύνης και την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής. Σήμερα συζητάμε επί των βασικών σημείων ενός νέου φορολογικού συστήματος που εισάγουμε με το νομοσχέδιο, ενός συστήματος από το οποίο εμπεδώνονται οι αρχές της δικαιοσύνης, της ισότητας και της διαφάνειας. Είναι ένα νέο φορολογικό σύστημα που τολμά ουσιαστικές τομές, τομές που οδηγούν σε μια πιο δίκαιη φορολόγηση, αλλά και σε μια δίκαιη αναδιανομή εισοδημάτων και φορολογικών βαρών, χωρίς να στρέφεται στα συνήθη υποζύγια, δηλαδή στους μισθωτούς, τους συνταξιούχους, τους έντιμους φορολογούμενους, τους μη προνομιούχους φορολογούμενους και σε όλους αυτούς που τελικά αισθάνονται να πληρώνουν μόνιμα τα οικονομικά βάρη και οι οποίοι βλέπουν γύρω τους πλούτο να συσσωρεύεται και να φοροαποφεύγει, με τις ευλογίες και την κάλυψη της ίδιας φορολογικής νομοθεσίας.

Με  το νομοσχέδιο αυτό, απαντάμε στο άδικο και στο παράλογο, ικανοποιούμε το αίτημα χιλιάδων πολιτών που μας κατέθεσαν προτάσεις μέσα από το διάλογο και οι οποίοι μας είπαν με κάθε τρόπο «βαρέθηκα να πληρώνω μόνο εγώ» και «θέλω να πληρώνω τους φόρους μου, αλλά μη με αφήνεις άλλο να αισθάνομαι το κορόιδο του συστήματος».

Μας ζητούν να σταματήσουμε να τους κάνουμε να νιώθουν θύματα, επειδή δεν μπορούν να κρύψουν το εισόδημά τους. Για το νομοσχέδιο αυτό, μίλησαν πολλοί πολίτες ήδη. Είχαμε περίπου 15.000 προτάσεις μέσα από τον ανοιχτό ηλεκτρονικό διάλογο για το φορολογικό νομοσχέδιο και άλλες εκατοντάδες προτάσεις στάλθηκαν από Έλληνες φορολογούμενους από κάθε σημείο της χώρας, με κανονικό ταχυδρομείο, στο Υπουργείο Οικονομικών.

Μίλησαν όμως και οι φορείς. Περίπου 30 φορείς συμμετείχαν μέσω των εκπροσώπων τους σε δέκα ομάδες εργασίας και όσες προτάσεις κατατέθηκαν, αποτέλεσαν αντικείμενο επεξεργασίας από τις υπηρεσίες του Υπουργείου και σε τεχνικό επίπεδο και σε νομικό επίπεδο. Με απλά λόγια, κάναμε αυτό, για το οποίο είχαμε δεσμευτεί. Από τα μέσα Δεκεμβρίου, ανοίξαμε το διάλογο για το φορολογικό νομοσχέδιο, ακούσαμε την κοινωνία, ακούσαμε τους κοινωνικούς εταίρους, συνεργαστήκαμε με εμπειρογνώμονες, αξιοποιήσαμε τη διεθνή εμπειρία, εκτιμήσαμε τις οικονομικές ανάγκες του κράτους και σε τρεις μήνες - θέλω να τονίσω εδώ ότι είναι η συντομότερη διαδικασία που έγινε ποτέ για φορολογικό νομοσχέδιο - καταθέτουμε το νομοσχέδιο προς συζήτηση  και ψήφιση στη Βουλή.

Πρόκειται για ένα νομοσχέδιο που φέρνει τα πάνω-κάτω και αλλάζει σχεδόν κάθε πτυχή του συστήματος της φορολογίας, αλλά και σέβεται τις αρχές για τις οποίες έχουμε δεσμευτεί, τις αρχές που είχαμε θέσει ως Κυβέρνηση στο πρόγραμμά μας και τις είχαμε θέσει σαφώς, υπ' όψιν όλων, με την έναρξη του διαλόγου και τη σύνταξη του νέου νομοσχεδίου. Τις αρχές που συνοψίζονται σε ένα φορολογικό σύστημα που είναι πρώτον, δίκαιο, όπου οι πολίτες συνεισφέρουν ανάλογα με τις δυνατότητές τους. Δεύτερον, αναδιανεμητικό, που συμβάλλει αποτελεσματικά στα έσοδα του Προϋπολογισμού, αλλά δεν επιβαρύνει επιπλέον τα χαμηλά και μεσαία εισοδήματα.

Αποτελεσματικό, που ενθαρρύνει με κίνητρα ή και επιβάλλει τη συμμόρφωση και την αποκάλυψη της φορολογητέας ύλης. Αποδοτικό, που δεν δημιουργεί στρεβλώσεις. Απλό, που δεν δημιουργεί υψηλό διοικητικό και διαχειριστικό κόστος για τους πολίτες και διαφανές, που βοηθά στην ανάκτησης της σχέσης εμπιστοσύνης μεταξύ πολίτη και κράτους.

Με αυτές τις αρχές, προχωρήσαμε σε ένα φορολογικό νομοσχέδιο που εισάγει πραγματικές τομές στο φορολογικό σύστημα. Μια νέα, δίκαια, πιο προοδευτική φορολογική κλίμακα, για όλα τα εισοδήματα των φυσικών προσώπων, με περισσότερα φορολογικά κλιμάκια, ουσιαστική αναδιανομή του φορολογικού βάρους μεταξύ χαμηλών και υψηλών εισοδημάτων. Μια φορολογική κλίμακα που μειώνει τη φορολογική επιβάρυνση στα ατομικά εισοδήματα από 40.000 ευρώ και κάτω, ενώ προοδευτικά αυξάνεται η επιβάρυνση για τα υψηλότερα εισοδήματα. Ο ανώτατος φορολογικός συντελεστής φτάνει το 45% για εισοδήματα μεγαλύτερα από τα 100.000 ευρώ.

Με άλλα λόγια, ο νέος τρόπος φορολόγησης των εισοδημάτων μειώνει τη φορολογική επιβάρυνση για κάθε μισθωτό, συνταξιούχο, ελεύθερο επαγγελματία, με ετήσιο ατομικό  εισόδημα από 12.000 έως 40.000 ευρώ ή για μηνιαίο ατομικό εισόδημα χαμηλότερο από 3.300 ευρώ. Και τονίζω ότι εδώ μιλάμε για ατομικό εισόδημα, που σημαίνει ότι μια οικογένεια με δύο εργαζόμενους έχει από μηδενική επιβάρυνση έως ελάφρυνση για ετήσιο εισόδημα από 80.000 ευρώ και κάτω. Για να το πω διαφορετικά, περισσότεροι από 9 στους 10 φορολογούμενους έχουν είτε ελάφρυνση είτε καμία επιβάρυνση. Επιβάρυνση έχουν λιγότερος από ένας στους δέκα και για την ακρίβεια λιγότερο από 5% των συνολικών φορολογικών δηλώσεων, με βάση τη νέα κλίμακα.

Στο νομοσχέδιο, επίσης, προβλέπονται κίνητρα για την ανάπτυξη, τη διατήρηση και την αύξηση των θέσεων εργασίας. Κίνητρα, επιπλέον αυτών που θα οριστούν για την ενίσχυση των επενδύσεων με τον νέο αναπτυξιακό νόμο του Υπουργείου Οικονομίας.

Δίνονται  κίνητρα, επιπλέον αυτών που θα οριστούν, για την ενίσχυση των επενδύσεων με τον νέο αναπτυξιακό νόμο του Υπουργείου Οικονομίας, όπως: θεσπίζεται τριετές αφορολόγητο για τη δημιουργία και λειτουργία νέων επιχειρήσεων από άτομα έως 35 ετών. Θεσπίζονται νέα κίνητρα με στόχο την περιβαλλοντική προστασία, όπως φορολογικά κίνητρα για την ενεργειακή αναβάθμιση των κτιρίων και για τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος των επιχειρήσεων. Δίνονται κίνητρα για την προστασία του δομημένου περιβάλλοντος, με ελαφρύνσεις για τη διατήρηση αδόμητης γης που είναι εκτός σχεδίου σε πυκνοδομημένες περιοχές και για την προστασία της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς. Αυξάνονται οι εκπτώσεις στα φορολογητέα κέρδη για επιχειρήσεις που πραγματοποιούν δαπάνες σε τεχνολογική καινοτομία, όπως αυτές θα ορίζονται σε απόφαση του αρμόδιου Υπουργείου.

Το μέρος των κερδών που προέρχεται από την πώληση αγαθών που ενσωματώνουν διεθνώς αναγνωρισμένη πατέντα της επιχείρησης, απαλλάσσονται του φόρου για τρεις εταιρικές χρήσεις. Παρέχεται έκπτωση φόρου σε φυσικά ή νομικά πρόσωπα, με βάση τις δαπάνες που προορίζονται για την παραγωγή κινηματογραφικού έργου μεγάλου μήκους, για να μπορέσουμε να προσελκύσουμε παρόμοιου είδους παραγωγές στη χώρα μας.

Μειώνεται από 25% σε 24% και προοπτικά στο 20% ο  συντελεστής φορολόγησης των  κερδών που μένουν στην επιχείρηση και επανεπενδύονται - γίνονται, δηλαδή, θέσεις εργασίας και αύξηση του τζίρου της επιχείρησης - και εισάγονται φοροαπαλλαγές σε μια ιδιαίτερα δυσμενή περίοδο για τη διατήρηση θέσεων εργασίας σε επιχειρήσεις που μειώνουν τον κύκλο εργασιών. Αν, δηλαδή, σήμερα που έχουμε ύφεση μια επιχείρηση μειώνει τον κύκλο εργασιών, αλλά διατηρεί θέσεις εργασίας, επιβραβεύεται μέσα από το φορολογικό νομοσχέδιο.

Όμως, ενισχύουμε τα φορολογικά έσοδα, τολμώντας αλλαγές που διευρύνουν τη φορολογική βάση, αντιμετωπίζοντας ισότιμα τους φορολογούμενους. Καταργούμε μια σειρά  από ρυθμίσεις με ειδικές παράλογες ή άδικες φοροαπαλλαγές ή ρυθμίσεις  για την αυτοτελή φορολόγηση εισοδημάτων, που δημιουργούν συνθήκες διακριτής μεταχείρισης μεταξύ των φορολογουμένων. Διατηρούμε, όμως, ρυθμίσεις που αφορούν σε ευπαθείς κοινωνικές ομάδες, σε απαλλαγές που σχετίζονται με αντικειμενικές δυσκολίες συγκεκριμένων συμπολιτών μας. Εισάγουμε τον λογιστικό προσδιορισμό των εισοδημάτων σε μια σειρά από επαγγέλματα που διατηρούσαν ειδική φορολογική μεταχείριση μέσα από τον αυθαίρετα τεκμαρτό προσδιορισμό των εισοδημάτων τους. Για να το ξεκαθαρίσω, αυτό το κάνουμε άμεσα. Δεν υπήρξε ποτέ πρόθεση του Υπουργείου Οικονομικών να αναβάλει για τις καλένδες παρόμοιου είδους αλλαγές.

Εισάγουμε τεκμήρια προσδιορισμού του ελάχιστου εισοδήματος, ώστε να περιορίσουμε και να ελέγξουμε φαινόμενα, όπως αυτά που διατυπώνονται με δήθεν απόρους, που διαθέτουν και συντηρούν αυτοκίνητα, βίλες, κότερα, πισίνες κτλ. Μαζί, προβλέπουμε στον προσδιορισμό του εισοδήματος να περιλαμβάνονται και οι παροχές σε είδος από εταιρείες, όπως, για παράδειγμα, τα διάφορα πολυτελή αυτοκίνητα που βλέπουμε να κυκλοφορούν και τα οποία σπάνια ανήκουν σε κάποιο φυσικό πρόσωπο, ο οποίος και δεν φορολογείται για αυτά.

Φορολογούνται τα μερίσματα και τα διανεμόμενα κέρδη σε καθεστώς φορολόγησης ανάλογο με τα εισοδήματα από εργασία, χωρίς  να δημιουργούμε τεράστιο βάρος στον μικρομεσαίο επιχειρηματία-μέτοχο, αλλά φορολογώντας με υψηλότερους συντελεστές τα εισοδήματα μεγαλομετόχων και τα κέρδη που δεν παραμένουν στην επιχείρηση για να γίνουν επενδύσεις, τα οποία παύουν να αντιμετωπίζονται με τη σημερινή προνομιακή μεταχείριση. Θυμίζω ότι σήμερα τα μερίσματα των ανωνύμων εταιριών φορολογούνται αυτοτελώς με 10%, ενώ τα διανεμόμενα κέρδη των Ε.Π.Ε. είναι μέχρι σήμερα εντελώς αφορολόγητα. Εφαρμόζουμε φόρο μεταβίβασης και στις μετοχές και στα εταιρικά μερίδια, που σήμερα είναι αφορολόγητα, και επεκτείνουμε το καθεστώς Φ.Π.Α. σε δραστηριότητες που δεν εξαιρούνται ρητά από την κοινοτική οδηγία για τον Φ.Π.Α.

Επειδή  για όλα αυτά, αυτήν την περίοδο, ακούμε για φοροεπιδρομή και παρατηρούμε  μια συντονισμένη προσπάθεια τρομοκρατίας των πολιτών, ειλικρινά αναρωτιέμαι ποιος είναι αυτός που θέλει να συνεχίσουν οι φοροαπαλλαγές σε μεγαλομετόχους για εκείνα τα κέρδη που καταλήγουν στην τσέπη τους, όταν μάλιστα η Ελλάδα παραμένει από τις ελάχιστες χώρες στον Ο.Ο.Σ.Α. που έχει τέτοια ευνοϊκή μεταχείριση των μερισμάτων. Ποιος είναι αυτός που θέλει να συνεχίσει μια ομάδα ελεύθερων επαγγελματιών να καταλήγει να πληρώνει μηδενικό ή ελάχιστο φόρο, να συντηρούμε «γκρίζες ζώνες» στην οικονομία μας με συναλλαγές χωρίς παραστατικά; Ποιος θέλει να συνεχίσουμε να βλέπουμε ως δίκαιο οι περισσότεροι μισθωτοί και συνταξιούχοι να πληρώνουν τους φόρους τους με βάση την κλίμακα και κάποιοι άλλοι να απαλλάσσονται ή να φορολογούνται αυτοτελώς για εισοδήματα που προκύπτουν από μισθωτή εργασία.

Αντίστοιχη  τρομοκρατία επιχειρείται και με τον φόρο μεγάλης ακίνητης περιουσίας. Με το νέο νομοσχέδιο, αντίθετα με αυτά τα οποία λέγονται, καταργούμε το ενιαίο τέλος ακινήτων. Με άλλα λόγια, απαλλάσσουμε τη μικρή ακίνητη περιουσία από το φόρο και εισάγουμε ένα προοδευτικό σύστημα φορολόγησης για ακίνητα ατομικής αντικειμενικής αξίας άνω των 400.000 ευρώ.

Με το σύστημα που προτείνουμε, συνεπώς, απαλλάσσονται τα ακίνητα έως 400.000 ευρώ και πληρώνουν τον ίδιο φόρο τα ακίνητα από 400.000 ευρώ έως 600.000 ευρώ και περισσότερο φόρο οι ακίνητες περιουσίες με αντικειμενική αξία μεγαλύτερη από 600.000 ευρώ προοδευτικά, βάζοντας έναν επιπρόσθετο φορολογικό συντελεστή διπλάσιο από τον ανώτερο, για τρία χρόνια, για τα ακίνητα που έχουν αντικειμενική αξία άνω των 5 εκατ. ευρώ. Ποιος μπορεί να έχει αντίρρηση να πληρώσουν περισσότερο φόρο οι κάτοχοι ατομικής ακίνητης περιουσίας αντικειμενικής αξίας μεγαλύτερης από 600.000 ευρώ; Διότι αυτή είναι η διαφορά με το σημερινό σύστημα.

Επιπλέον, αυξάνουμε το συντελεστή φορολόγησης των ακινήτων που ανήκουν σε off-shore εταιρίες από 3% σε 15%, ενώ κάνουμε και μια πολύ σημαντική προσπάθεια αποτύπωσης όλων αυτών των ακινήτων που δεν έχουν καταγραφεί ποτέ στο περιουσιολόγιο των φορολογικών αρχών.

Τα  ακίνητα της Εκκλησίας θα φορολογούνται  όπως και των άλλων νομικών προσώπων κοινωφελούς σκοπού, ενώ επανέρχεται η φορολόγηση των εσόδων της Εκκλησίας που προέρχονται από εμπορική αξιοποίηση ακινήτων με συντελεστή 20%. Μέχρι σήμερα, η Εκκλησία, στα μισθώματα τα οποία εισέπραττε, πλήρωνε φόρο 0%. Από τώρα και πέρα, θα πληρώνει 20%. Καθιερώνεται, όπως και για τα υπόλοιπα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου και νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, φόρος δωρεών 5% για τα ακίνητα και 10% για τα μετρητά. Με τέτοια μέτρα επιδιώκουμε τη διεύρυνση  της φορολογικής βάσης και με τέτοια μέτρα επιχειρούμε να εγκαθιδρύσουμε ένα νέο σύστημα, που αναδιανέμει δικαιότερα το πλούτο και κατανέμει πιο δίκαια τα φορολογικά βάρη. 

Όμως, όλοι γνωρίζουμε ότι μεγαλύτερη πηγή αδικίας στο φορολογικό μας σύστημα παραμένει η φοροδιαφυγή. Και σημαντικά εμπόδια στην αντιμετώπισή της παραμένουν συγκεκριμένες αδυναμίες στους ελεγκτικούς μηχανισμούς, η απουσία κινήτρων συμμόρφωσης, η περιορισμένη αξιοποίηση της τεχνολογίας μέσα στις λειτουργίες του φορολογικού μηχανισμού.

Αν δεν αντιμετωπίσουμε αποτελεσματικά τη φοροδιαφυγή, η αναδιανομή την  οποία επαγγελλόμαστε, θα πραγματοποιείται διαρκώς μεταξύ των ιδίων φορολογούμενων, φυσικών και νομικών προσώπων, που στηρίζουν σχεδόν κατ’ αποκλειστικότητα τα φορολογικά έσοδα.

Γι’ αυτό, με το νέο νομοσχέδιο, εισάγουμε μία σειρά από πραγματικές καινοτομίες, που έρχονται να συμπληρώσουν τις υπάρχουσες δυνατότητες του φορολογικού μηχανισμού, να ενισχύσουν τα κίνητρα συμμόρφωσης και να συμβάλλουν σε μία ουσιαστική προσπάθεια αντιμετώπισης της φοροδιαφυγής, αλλά και εμπέδωσης της φορολογικής δικαιοσύνης και της διαφάνειας και της δημιουργίας μίας νέας σχέσης εμπιστοσύνης μεταξύ πολιτών και κράτους.

Κατ’ αρχάς  οι ίδιοι οι πολίτες γίνονται σύμμαχοι στην προσπάθεια για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής, μέσα από το νέο σύστημα αξιοποίησης των αποδείξεων δαπανών, για το χτίσιμο μέρος του αφορολόγητου ορίου για την περαιτέρω έκπτωση φόρου, αλλά και για την μείωση του φορολογητέου εισοδήματος, για μία σειρά από δαπάνες.

Η ανταπόκριση των πολιτών, σε αυτό που έχουμε ονομάσει «κίνημα των  αποδείξεων», φαίνεται να είναι ήδη μεγάλη και εξαιρετικά θετική. Ενισχύουμε το μέτρο των αποδείξεων, σε συνδυασμό με το λογιστικό προσδιορισμό των εισοδημάτων, επιβάλλοντας με το νομοσχέδιο αυτό, σε όλες ανεξαιρέτως τις επιχειρήσεις και τους επιτηδευματίες, την έκδοση αποδείξεων μέσο πιστοποιημένων ταμειακών μηχανών.

Στον  κανόνα αυτό υπάγονται χωρίς εξαιρέσεις και τα πρατήρια καυσίμων, τα περίπτερα, τα ταξί, οι πωλητές στις λαϊκές αγορές και ούτω καθ’ εξής. Σε όλους επιβάλλεται η εγκατάσταση ταμειακών μηχανών, εντός του έτους. 

Με το νομοσχέδιο καθιερώνονται επίσης και οι επαγγελματικοί λογαριασμοί των επιχειρήσεων. Από 1-1-2011, όλες οι συναλλαγές μεταξύ επιχειρήσεων κάθε κατηγορίας, όπως και όλες οι αμοιβές μισθοδοσίας, πραγματοποιούνται υποχρεωτικά μέσω τραπεζικών επαγγελματικών λογαριασμών. Οι τράπεζες όπου τηρούνται οι επαγγελματικοί λογαριασμοί των επιχειρήσεων υποχρεούνται να παρέχουν στην Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων του Υπουργείου Οικονομικών ενημέρωση για τις πραγματοποιούμενες συναλλαγές.

Από 1-1-2011, καθιερώνονται επίσης και τα ηλεκτρονικά τιμολόγια. Για συναλλαγές άνω των 3.000 ευρώ μεταξύ επιχειρήσεων ή μεταξύ επιχειρήσεων και Δημοσίου, θα γίνονται δεκτά μόνον ηλεκτρονικά τιμολόγια.

Επίσης, από 1-1-2011 δεν θα θεωρείται νόμιμη οποιαδήποτε συναλλαγή μεταξύ ιδιωτών  και επιχειρήσεων ή μεταξύ επιχειρήσεων, αξίας μεγαλύτερης από 1.500 ευρώ, εάν  αυτή γίνεται με μετρητά. Οι συναλλαγές αυτές θα γίνονται με χρεωστικές ή πιστωτικές κάρτες ή δίγραμμες επιταγές ή ηλεκτρονικές διαβιβάσεις μέσω τραπεζών και είμαστε σε συνεννόηση ήδη με την Ένωση Ελληνικών Τραπεζών για την δραστική μείωση του κόστους για παρόμοιες συναλλαγές, όταν γίνονται μέσω πιστωτικών καρτών. Η Ελλάδα παραμένει από τις ελάχιστες χώρες της Ευρώπης, όπου εξακολουθεί κανείς να πηγαίνει με μία βαλίτσα μετρητά, για να αγοράσει μέχρι ακόμα και διαμέρισμα.

Στο νομοσχέδιο αυτό, για πρώτη φορά, θεσπίζονται μέτρα για τον έλεγχο των συναλλαγών με εξωχώριες εταιρείες και της υποκεφαλαιοδότησης. Πλέον, δεν αναγνωρίζονται οι αγορές, οι δαπάνες, τα μισθώματα, οι τόκοι που προκύπτουν από συναλλαγές με εξωχώριες εταιρείες ή εταιρίες αντιπροσώπευσης αυτών, στην λογική των τριγωνικών ή τετραγωνικών συναλλαγών, για τις οποίες ακούμε και ξέρουμε πάρα πολλά.

Παράλληλα, ενισχύονται και συμπληρώνονται διατάξεις περί ελέγχου πρακτικών  ενδοομιλικών συναλλαγών, μεταξύ μητρικών και θυγατρικών εταιριών, εγκατεστημένων σε χώρες με προνομιακά φορολογικά καθεστώτα. Δημιουργείται ειδική ομάδα ελέγχου των πρακτικών τιμολόγησης μεταξύ μητρικών και θυγατρικών εταιρειών.

Με  το νομοσχέδιο, η αντιμετώπιση της  φοροδιαφυγής υποστηρίζεται από  σημαντικές διοικητικές καινοτομίες και την αξιοποίηση τεχνολογιών. Αποφορτίζουμε το σύστημα ελέγχων των φορολογικών  υπηρεσιών, μέσα από ένα νέο πλαίσιο  κριτηρίων αυτοελέγχου και μέσα από την δυνατότητα έκδοσης φορολογικών πιστοποιητικών από ορκωτούς ελεγκτές και πιστοποιημένα φοροτεχνικά γραφεία. Οι ελεγκτικοί μηχανισμοί θα αξιοποιούνται πλέον πιο αποτελεσματικά, σε στοχευμένες δράσεις, που προκύπτουν από διασταυρώσεις στοιχείων και από συστήματα που θα βασίζονται σε ανάλυση κριτηρίων κινδύνων, μορίων κινδύνων - το γνωστό pointsystem.

Για τη διασταύρωση στοιχείων προβλέπεται  η κατάρτιση ετήσιου προγράμματος για τακτικούς περιοδικούς ελέγχους και όχι αποσπασματικά, όπως γίνεται σήμερα. Και θέλω να σταθώ σε αυτό, γιατί υπάρχει ήδη ένας πλούτος δεδομένων, που ποτέ δεν αξιοποιήθηκε στο παρελθόν και που μπορεί να αξιοποιηθεί για διασταυρώσεις στοιχείων. Μέχρι σήμερα, τα στοιχεία αυτά έμεναν αναξιοποίητα ή χρησιμοποιούνταν αποσπασματικά, εξαιτίας ακριβώς της απουσίας πλαισίου και διαδικασιών.

Υπάρχουν φορολογικά και τραπεζικά δεδομένα που έρχονται από άλλες χώρες, στο πλαίσιο των διεθνών συμβάσεων αποφυγής διπλής φορολογίας, έξι από τις οποίες συμβάσεις κυρώθηκαν μόλις φέτος στην Βουλή. Ενώ στις 16 Μαρτίου, χτες, υπογράψαμε στις Βρυξέλλες πρωτόκολλο για την αναθεώρηση σύμβασης με το Βέλγιο και την επέκταση και αυτής της χώρας, για την σύμβαση στην ανταλλαγή τραπεζικών δεδομένων.

Αυτά  τα δεδομένα, για πρώτη φορά διασταυρώνονται  με στοιχεία δηλώσεων των φορολογούμενων στην Ελλάδα. Ενώ  πρόσθετα δεδομένα για την περιουσιακή κατάσταση των φορολογούμενων θα συγκεντρωθούν στο περιουσιολόγιο της Γενικής  Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων, εντός έξι μηνών, αξιοποιώντας στοιχεία από άλλες υπηρεσίες του Δημοσίου. Όπως, για παράδειγμα, το Κτηματολόγιο.

Θεσπίζουμε την υποχρέωση όλων των Υπουργείων και φορέων του Δημοσίου να υποβάλλουν κάθε στοιχείο οικονομικού ενδιαφέροντος προς τις αρμόδιες Υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών. Επιχειρούμε έτσι να βάλουμε ένα τέλος στον κατακερματισμό της πληροφορίας σχετικά με την οικονομική κατάσταση των φορολογουμένων και να πιάσουμε την φοροαποφυγή και φοροδιαφυγή που υπάρχει σήμερα.

Όλα αυτά, αποτελούν διαδικασίες που χρειάζονται θεσμικές παρεμβάσεις, αλλά και διαδικασίες που χρειάζονται απλώς βούληση, οργάνωση και δουλειά, αλλά όλες μαζί απαντούν στο ερώτημα των πολιτών: «Μα πώς είναι δυνατόν το κράτος να μην μπορεί να ελέγξει;».

Διαδικασίες που θέλουν να βάλουν τέλος στην, πολλές φορές, δικαιολογημένη αμφισβήτηση των πολιτών που λένε ότι τους ξέρουν, αλλά δεν κάνουν τίποτα ή, ακόμα χειρότερα, τους καλύπτουν. Επιτέλους, επιχειρούν όλον αυτό τον πλούτο που φοροδιαφεύγει ή φοροαποφεύγει, τον πλούτο  που οι πολίτες τον βλέπουν, να τον εντάξουν σε σύστημα φορολόγησης. Πλούτος που θα πληρώνει φόρους, θα συμβάλλει στα βάρη. Θα συμβάλλει δίκαια, αλλά, επιτέλους, θα πληρώνει. Αυτό είναι που μας ζητούν οι πολίτες με κάθε τρόπο και με κάθε μέσο, για να πιστέψουν ότι υπάρχει ένα ευνοούμενο κράτος, που δεν κυνηγάει και δεν τιμωρεί την εντιμότητα, αλλά αντιμετωπίζει όλους τους πολίτες δίκαια και ισότιμα, αυτό που χρειάζεται και η οικονομία μας για να βοηθηθεί και να σταθεί στα πόδια της και στις δικές της δυνάμεις.

Επιχειρούμε μέσα από το νέο φορολογικό σύστημα  να συμβάλουμε στη δημιουργία ενός κράτους δικαίου που ενθαρρύνει και επιβραβεύει τη συμμόρφωση, αλλά και ενός κράτους που δεν αφήνει στο απυρόβλητο και στην ατιμωρησία την απάτη και τη διαφθορά, όπου και αν αυτή εμφανίζεται και πολύ περισσότερο μέσα στο ίδιο το κράτος.

Θα ήταν υποκρισία να μην παραδεχτούμε αυτό που όλοι γνωρίζουμε, ότι η φοροδιαφυγή δεν είναι μόνο υπόθεση των φορολογουμένων, αλλά και των φορολογικών υπηρεσιών. Πρακτικές που προσβάλλουν τον πολίτη, προσβάλλουν το κράτος και προσβάλλουν και τους ίδιους τους λειτουργούς του. Φυσικά, δεν είναι όλοι ίδιοι, πάρα πολλοί εργαζόμενοι στο χώρο των φορολογικών και ελεγκτικών υπηρεσιών πασχίζουν μέσα σε εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες να τιμήσουν το λειτούργημα και τη θέση τους και πολλές φορές να προστατεύσουν την ίδια την υπόληψή τους από πρακτικές που βλάπτουν τόσο τον κλάδο τους όσο και τις υπηρεσίες προς τους πολίτες και προς τη χώρα. Είναι αίτημα των πολιτών, αλλά και των λειτουργών να σταματήσουν αυτές οι πρακτικές.

Στο νομοσχέδιο, λοιπόν, προβλέπονται κίνητρα  προς τους φορολογούμενους, όπως η  υιοθέτηση φορολογικής αμνηστίας για άτομα ή επιχειρήσεις που βοηθούν στην αποκάλυψη διεφθαρμένων δημόσιων λειτουργών. Αμοιβή σε όποιον οδηγεί σε σύλληψη για δωροδοκία, που αφορά λαθρεμπορία ή φοροδιαφυγή. Επιπλέον, επιχειρούμε να διορθώσουμε εκείνες τις διοικητικές διαδικασίες που ενθαρρύνουν την ατιμωρησία και ενθαρρύνουν τη φοροδιαφυγή, καθώς συχνά η επιβολή κυρώσεων καθυστερεί τόσο που παύει να αποτελεί αντικίνητρο. Συντομεύονται, λοιπόν, οι προθεσμίες, επιταχύνονται, γενικώς, οι διαδικασίες επιβολής διοικητικών κυρώσεων. Προβλέπεται η δυνατότητα της Υπηρεσίας Ειδικών Ελέγχων να επιβάλει επιτόπου, άμεσα, εντός δεκαημέρου, στις αρμόδιες δημόσιες αρχές καταβλητέα πρόστιμα. Παράλληλα, ενεργοποιείται η διαδικασία κλεισίματος του καταστήματος ή της οικονομικής μονάδας, σε περίπτωση υπότροπου παράβασης μη έκδοσης αποδείξεων και επιβάλλεται ένα αυστηρότερο πλαίσιο ποινικών κυρώσεων για τα αδικήματα της φοροδιαφυγής και της λαθρεμπορίας.

Για τους ελεύθερους επαγγελματίες και επιχειρηματίες, προβλέπεται η απώλεια  του αφορολόγητου ορίου της κλίμακας στην περίπτωση παράβασης, μη έκδοσης ή ανακριβούς έκδοσης στοιχείου πώλησης ή στοιχείου διακίνησης. Στις περιπτώσεις ανείσπραχτων  οφειλών, επιβάλλονται αυστηρές κυρώσεις, όπως η κατάσχεση περιουσιών για όσους έχουν την ικανότητα αποπληρωμής και ήδη έχουμε ξεκινήσει τις διασταυρώσεις ανάμεσα σε υπόχρεους ληξιπρόθεσμων χρεών και στην ακίνητη περιουσία, την οποία κατέχουν.

Τέλος, στο νομοσχέδιο προβλέπεται η  αναδιοργάνωση της Υπηρεσίας Ειδικών Ελέγχων με τη δημιουργία εξειδικευμένης υπηρεσίας, η οποία θα ελέγχει τους ιδιώτες με μεγάλα εισοδήματα, την λεγόμενη «επώνυμη φοροδιαφυγή». Εξειδικευμένης υπηρεσίας, με αποστολή τη διερεύνηση, τη μεθοδολογία και τον εντοπισμό της φοροδιαφυγής τομέων του παραεμπορίου, καθώς και την αντιμετώπισή τους σε συνεργασία με άλλους φορείς: την Αστυνομία, τη Δημοτική Αστυνομία, την Οικονομική Αστυνομία στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη. Ακόμη, προβλέπεται ο επανακαθορισμός των ελεγκτικών αρμοδιοτήτων μεταξύ διαφόρων διοικητικών επαίνων του Υπουργείου Οικονομικών και της υπηρεσίας οικονομικής επιθεώρησης.

Κυρίες  και κύριοι Βουλευτές, με το νομοσχέδιο που στις επόμενες ημέρες θα κατατεθεί για συζήτηση και ψήφιση στη Βουλή, το Υπουργείο Οικονομικών και η Κυβέρνηση επιχειρούν μια μικρή ή μάλλον μεγάλη επανάσταση. Μια επανάσταση, που επιδιώκει να βάλει φρένο στα αναίτια πια προνόμια των λίγων σε βάρος των πολλών. Μια πρόταση ριζικών τομών προς ένα πιο δίκαιο φορολογικό σύστημα, προς ένα σταθερό φορολογικό σύστημα. Είναι απόλυτη προτεραιότητά μας μέσα σ' αυτές τις τόσο ιδιαίτερες και δύσκολες χρονικές συνθήκες για τη χώρα οι πολίτες να νιώσουν ότι οι προσπάθειες και θυσίες τους πιάνουν τόπο, ότι το κράτος λειτουργεί για όλους και όχι για να αναδιανέμει το εισόδημα των πολλών υπέρ των προνομίων των λίγων. Υπάρχει κράτος, το οποίο αναδιανέμει δίκαια το εισόδημα, κατανέμει δίκαια τα φορολογικά βάρη και επιστρέφει σε όλους τους πολίτες τα οφέλη. Αυτός είναι ο στόχος μας και αυτό επιχειρούμε να κάνουμε, βάζοντας τάξη στο πιο κρίσιμο πεδίο της αναδιανομής του εισοδήματος, που είναι το φορολογικό σύστημα.

Φτάνει  μόνο ένα νομοσχέδιο για να ανατρέψει όλες τις στρεβλώσεις του οικονομικού μας συστήματος; Φτάνει ο νόμος για να ανατρέψει πρακτικές που τροφοδοτούν τη φοροδιαφυγή, την φοροαποφυγή και την παραοικονομία, που στερούν πόρους από το κράτος, πόρους που του λείπουν και αναγκάζεται να δανείζεται; Είναι σαφές ότι δεν φτάνει. Χρειάζεται προσπάθεια για να λειτουργήσουν οι μηχανισμοί, χρειάζεται η βούληση για κάτι που σε κάθε ευνομούμενη πολιτεία θεωρείται αυτονόητο: να εφαρμοστούν οι νόμοι και κανόνες του Κράτους.

Είμαι στην εξαιρετικά ευχάριστη θέση να μπορώ να σας πω ότι, με βάση τις ενέργειες που έχουν γίνει τους τελευταίους μήνες, ήδη, τα έσοδα του Δημοσίου έχουν ξεκινήσει μια ανοδική πορεία και είμαστε μέσα στους στόχους του Προγράμματος Σταθερότητας και Ανάπτυξης. Μπορεί ένα νομοσχέδιο να βοηθήσει να μπουν νέες στέρεες βάσεις για ένα δίκαιο και αποτελεσματικό φορολογικό σύστημα, στο οποίο να συμμετέχουν περισσότεροι και να μοιράζονται τα βάρη πιο δίκαια; Ναι, πιστεύουμε ότι μπορεί και αυτό κάνουμε με αυτό το νομοσχέδιο.

Σας ευχαριστώ πολύ.


Σχολιάστε εδώ

για να σχολιάσετε το παραπάνω θέμα πρέπει να εισέλθετε


x

Τι θέλετε να αναζητήσετε;